Conform legislației din România, obligația de a utiliza anvelope de iarnă este reglementată prin Codul Rutier, care impune dotarea autovehiculelor cu anvelope corespunzătoare condițiilor de drum în sezonul rece. Iată cum se aplică aceste reguli în România:
- Perioada obligatorie: În România, nu există o dată fixă pentru utilizarea anvelopelor de iarnă. Totuși, Codul Rutier prevede obligativitatea echipării autovehiculului cu anvelope de iarnă atunci când drumul este acoperit de zăpadă, gheață sau polei. Aceasta înseamnă că, indiferent de perioadă, șoferii sunt obligați să aibă anvelope de iarnă pe drumurile acoperite de condiții de iarnă.
- Marcajele anvelopelor de iarnă: Pentru a fi conforme, anvelopele de iarnă trebuie să fie marcate cu inscripția M+S (Mud + Snow), cu simbolul unui fulg de zăpadă pe un munte cu trei vârfuri. De asemenea, trebuie să fie prevăzut un cod de viteză specific, adaptat condițiilor de iarnă.
- Alternativa lanțurilor de zăpadă: Dacă vehiculul nu este echipat cu anvelope de iarnă, șoferul trebuie să dețină lanțuri antiderapante pe care să le poată monta în condiții de drum cu zăpadă, gheață sau polei. Acest lucru este esențial, mai ales pentru drumurile montane sau porțiunile de drum cu astfel de condiții.
Excepții și recomandări
- Anvelope all-season: Anvelopele all-season care poartă inscripția M+S și simbolul fulgului de zăpadă sunt considerate acceptabile în sezonul rece, dar se recomandă utilizarea anvelopelor de iarnă pe drumurile acoperite de zăpadă sau gheață pentru siguranță optimă.
- Înlocuirea anvelopelor: Se recomandă montarea anvelopelor de iarnă din timp, pentru a evita aglomerația de la service-uri, dar nu există obligația de a schimba anvelopele la o dată fixă. Totuși, anvelopele de iarnă devin mai eficiente atunci când temperatura scade sub 7°C.
Sunt acceptate cauciucurile All-Season?
În România, anvelopele all-season sunt legale și acceptate pentru circulația pe drumurile publice, atât timp cât poartă inscripția M+S (Mud + Snow) și, ideal, simbolul fulgului de zăpadă (specific anvelopelor de iarnă). Aceste marcaje indică faptul că anvelopa este adecvată pentru utilizare în condiții de iarnă, iar în prezența lor, nu vei primi amendă în condițiile în care drumul este acoperit de zăpadă, gheață sau polei.
Condiții în care all-season-urile sunt legale:
- Marcajul M+S: Este cerut de Codul Rutier și este minimul necesar pentru a circula legal în condiții de iarnă.
- Simbolul fulgului de zăpadă (Three Peak Mountain Snowflake – 3PMSF): Deși nu este obligatoriu conform legii, acest simbol oferă o siguranță suplimentară pentru că anvelopele sunt testate pentru condiții severe de iarnă.
În ce situații poți primi amendă?
Dacă anvelopele all-season nu au marcajul M+S și sunt utilizate pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, poți primi amendă și se poate reține certificatul de înmatriculare. De asemenea, poliția poate dispune oprirea autovehiculului de la drum până la montarea unor anvelope conforme.
În concluzie, dacă anvelopele all-season îndeplinesc cerințele de marcare (M+S), acestea sunt legale și poți circula fără riscul de a primi amendă în sezonul rece.
Anvelope de iarnă uzate
Dacă ai anvelope de iarnă, dar sunt uzate, există riscul să primești amendă, deoarece legea prevede ca adâncimea minimă a profilului benzii de rulare să fie de cel puțin 1,6 mm. Totuși, pentru siguranța ta, se recomandă ca adâncimea profilului să fie de cel puțin 4 mm la anvelopele de iarnă, mai ales în condiții de drum acoperit cu zăpadă sau gheață.
Ce riști dacă circuli cu anvelope de iarnă uzate?
- Amendă și reținerea certificatului de înmatriculare: Poliția poate sancționa utilizarea anvelopelor de iarnă uzate, considerând că acestea nu mai oferă aderență corespunzătoare. Se poate aplica o amendă și, în unele cazuri, se poate reține certificatul de înmatriculare.
- Reducerea aderenței și riscul de accidente: Anvelopele uzate au o capacitate redusă de a evacua apa și zăpada, ceea ce crește riscul de acvaplanare și de derapaje, în special pe drumurile umede sau înghețate.
- Oprirea de către poliție în condiții severe de iarnă: Dacă drumul este acoperit de zăpadă, iar anvelopele sunt uzate și oferă o tracțiune inadecvată, poliția poate dispune oprirea vehiculului de la drum pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Cum poți verifica uzura anvelopelor?
Cea mai simplă metodă este să măsori adâncimea profilului cu un dispozitiv de măsurare specific sau, în lipsa acestuia, cu o monedă. Este important să verifici anvelopele periodic, mai ales înainte de a începe sezonul rece.
În concluzie: Chiar dacă ai anvelope de iarnă, trebuie să te asiguri că nu sunt uzate sub limita legală de 1,6 mm pentru a evita amenda și riscurile de siguranță.
Cum se face testul cu moneda
- Alege moneda potrivită: Ideal este să folosești o monedă care să aibă un anumit reper vizual (cum ar fi marginea) la o distanță vizibilă de aproximativ 3-4 mm față de margine. Dacă nu ai o monedă potrivită, poți folosi o riglă sau un alt instrument de măsurare.
- Introdu moneda în canelura anvelopei: Inserează moneda vertical în canelura benzii de rulare, astfel încât marginea monedei să fie orientată în jos.
- Observă cât din monedă este vizibil:
- Dacă o parte a monedei rămâne ascunsă în profil, înseamnă că adâncimea benzii de rulare este încă bună.
- Dacă vezi întreaga margine a monedei (adică nu este acoperită de profilul anvelopei), profilul este probabil sub 1,6 mm și anvelopa ar trebui înlocuită.
Recomandare pentru anvelopele de iarnă
Pentru a obține o măsurare mai precisă și a evita interpretările greșite, folosește o riglă sau un dispozitiv de măsurare a adâncimii profilului. Testul cu moneda este util pentru o verificare rapidă, dar, pentru siguranță, un dispozitiv de măsurare dedicat este recomandat mai ales în cazul anvelopelor de iarnă.
Sancțiuni pentru neconformare
Codul Rutier din România prevede amenzi pentru conducătorii auto care nu respectă aceste reglementări:
- În afara localităților: Dacă vehiculul nu este echipat corespunzător în afara localităților, amenda poate ajunge până la 725 de lei (clasa a IV-a de sancțiuni).
- Reținerea certificatului de înmatriculare: Pe lângă amendă, se poate reține și certificatul de înmatriculare până la echiparea autovehiculului cu anvelope corespunzătoare.
- Pe drumuri publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei: În astfel de condiții, poliția rutieră poate dispune oprirea autovehiculului dacă acesta nu este dotat corespunzător.
Recomandări suplimentare
- Siguranța rutieră: Anvelopele de iarnă au o compoziție specială care le face mai aderente pe drumuri reci, umede sau acoperite cu zăpadă. Schimbarea anvelopelor de vară cu cele de iarnă contribuie semnificativ la prevenirea accidentelor.
- Evitați folosirea anvelopelor de iarnă vara: Utilizarea anvelopelor de iarnă pe timp de vară accelerează uzura acestora și poate duce la pierderea aderenței, crescând riscul de accidente.
Aceste reglementări au fost introduse pentru a spori siguranța rutieră în sezonul rece și pentru a preveni accidentele cauzate de condițiile meteorologice dificile.
În România, dacă circuli cu anvelope de vară pe drumuri acoperite de zăpadă, gheață sau polei, amenda poate fi destul de semnificativă. Conform Codului Rutier, sancțiunile pentru neconformarea la obligativitatea anvelopelor de iarnă sunt următoarele:
- Amenda contravențională: Se încadrează în clasa a IV-a de sancțiuni, ceea ce înseamnă o amendă cuprinsă între 1.305 și 2.900 lei (de la 9 la 20 de puncte de amendă).
- Reținerea certificatului de înmatriculare: Pe lângă amendă, poliția poate reține certificatul de înmatriculare al vehiculului până la dotarea corespunzătoare cu anvelope de iarnă sau până la prezentarea unor lanțuri antiderapante, dacă este vorba de un drum cu condiții de iarnă severe.
- Posibilitatea opririi vehiculului: În condiții de drum cu zăpadă, gheață sau polei, poliția poate dispune oprirea vehiculului pentru a preveni riscul de accidente.
Aceste sancțiuni sunt aplicate pentru a asigura siguranța rutieră în sezonul rece, iar montarea anvelopelor de iarnă în condiții de drum specifice este esențială pentru a evita aceste amenzi și a conduce în siguranță.
0 Comments