Filtru de particule: ce este și cum funcționează DPF


Auzim des despre asta, mai ales în ultimii ani, dar nu toți șoferii ar fi capabili să spună ce este un filtru de particule.

Născut la începutul noului mileniu, filtrul de particule FAP a fost utilizat inițial de Grupul PSA. În anul 2000, aceasta din urmă a instalat pentru prima dată pe mașinile sale un filtru capabil să rețină particulele poluante prezente în gazele de eșapament (PM10); tehnologia a exploatat oxidul de ceriu și a fost folosită pentru prima dată pe un Peugeot 607 cu denumirea comercială „FAP”.

  • Funcție principală: Filtrul de particule reține particulele solide rezultate din arderea incompletă a combustibilului în motoarele diesel.
  • Tipuri de filtre: Există filtre DPF (Diesel Particulate Filter) pentru motoarele diesel și GPF (Gasoline Particulate Filter) pentru motoarele pe benzină.
  • Întreținere: Filtrul se regenerează periodic pentru a elimina particulele acumulate; acest proces poate fi activ sau pasiv.
  • Simptome de înfundare: Putere redusă, consum crescut și lumina de avertizare la bord.
  • Înlocuire sau curățare: Filtrul poate fi curățat profesional sau înlocuit dacă este prea deteriorat.

Dacă pe bordul mașinii apare un avertisment pentru filtrul de particule (de obicei un simbol portocaliu care seamănă cu o rețea), înseamnă că filtrul este parțial sau complet înfundat. Iată ce pași ar trebui să urmezi:

  1. Condu la turații mai ridicate: În general, un filtru de particule se poate regenera printr-o „ardere” a particulelor acumulate. Pentru aceasta, condu timp de 15-30 de minute la o viteză constantă, cu turații de peste 2000 rpm (ideal pe autostradă). Astfel, temperatura din filtru va crește și va putea arde particulele acumulate.
  2. Nu opri motorul: În timpul procesului de regenerare, evită oprirea motorului până când avertismentul dispare. În caz contrar, filtrul s-ar putea înfunda și mai tare.
  3. Folosește combustibil de calitate: Utilizarea unui combustibil de calitate superioară poate contribui la o ardere mai completă și poate preveni acumularea rapidă de particule.
  4. Consultă un service specializat: Dacă avertismentul nu dispare, este posibil ca filtrul să fie prea înfundat pentru a se regenera automat. În acest caz, du mașina la un service autorizat. Ei pot curăța sau recondiționa filtrul, ori, dacă este deteriorat, îl pot înlocui.
  5. Evită drumurile scurte la turații mici: Pentru a preveni înfundarea, evită drumurile scurte, în special în traficul urban, unde turațiile sunt reduse.

Acești pași pot ajuta la curățarea filtrului și la prevenirea unei posibile deteriorări.

Cunoscut și sub denumirea de DPF (Diesel Particulate Filter) sau FAP (Anti Particulate Filter), filtrul de particule este o componentă a motorului diesel care ajută la reducerea emisiilor poluante. De fapt, deși sunt mai avantajoase decât mașinile pe benzină din multe puncte de vedere, mașinile diesel produc praf fin PM10, adică praf cu particule mai mici de 10 miimi de milimetru. Deci pentru ce este filtrul de particule? Acesta servește tocmai la filtrarea acestor prafuri atât de nocive și periculoase pentru sănătate. DPF acționează ca o cameră de ardere, în interiorul căreia praful este filtrat de un catalizator, colectat și în final ars: acest proces are loc la fiecare aproximativ 300 de kilometri parcurși, în funcție de cantitatea de praf acumulată în filtrul propriu-zis.

Filtru de particule: ce este și cum funcționează DPF

cum functioneaza filtrul de particule

Când vine vorba de DPF sau FAP, ce este și cum funcționează sunt, fără îndoială, cele mai frecvente întrebări. Pentru a înțelege ce este DPF, trebuie să-i analizăm în detaliu funcționarea. Atunci când o mașină diesel circulă pe drumurile urbane, menținând o viteză sub 50 km/h, filtrul de particule reține particulele fine; odată ce viteza de 70 km/h este depășită, sistemul începe curățarea filtrului și procesul de regenerare. Acesta din urmă este gestionat de software care evaluează nevoia reală de regenerare a filtrului; numai dacă cantitatea de praf este mare are loc arderea și curățarea filtrului. În acest scop, însă, este necesar să se ajungă la temperaturi ridicate: acesta este motivul pentru care regenerarea poate fi efectuată doar la viteze mari.

Obiectivul principal al acestui dispozitiv este respectarea limitelor de emisie la motorina, prin reducerea PM10 (10 miimi de milimetru) de origine carbonica emise de motoare, particulele fine considerate deosebit de periculoase, intrucat contin substante foarte toxice precum ca hidrocarburi aromatice policiclice.

Conform studiilor efectuate, filtrul de particule a demonstrat până în prezent o eficacitate considerabilă în captarea particulelor emise de motoarele diesel. Măsurătorile de la Institutul Experimental pentru Combustibili spun că praful este redus de 7 ori în masă și de 10.000 de ori la număr, filtrul captând particule de 10 nanometri.

filtru de particule

Deși pe piață există diferite tipuri de filtre, funcționarea de bază este aceeași pentru toate. Sistemul de evacuare colectează gazele arse în galeria de evacuare și apoi le transportă către convertizorul catalitic, trecând prin filtrul propriu-zis de particule, mergând spre rezervorul de expansiune, amortizor și orificiu de evacuare. Un software de diagnoză și management monitorizează continuu filtrul pentru a asigura funcționarea corectă și întreținerea la fel de corectă a acestuia. Acesta este, la rândul său, combinat cu un precatalizator care este destinat să filtreze fizic particulele fine. Unele mașini Diesel sunt echipate și cu un al treilea element, care constă în adăugarea unui aditiv la combustibil. Acesta din urmă permite sistemului să reducă temperatura necesară realizării sistemului de regenerare, dar difuzia mai mare a sistemelor fără aditivi a demonstrat că această etapă ulterioară nu este cu adevărat necesară, ceea ce face vehiculul mai greu din cauza rezervorului și a sistemului de injecție și, pe lângă faptul că este mai puțin economic de produs pentru că are mai multe piese, obligă consumatorul să fie nevoit să completeze ocazional.

O tendință din ultimii ani este de a aduce filtrul de particule mai aproape de motor, mai degrabă decât de a-l poziționa sub caroserie ca în primele exemple, crescând astfel temperaturile de funcționare, timpul de încălzire și eficiența.

Filtru de particule (DPF) de ce să-l folosești?

A te întreba ce este și de ce este folosit în ceea ce privește DPF-ul din mașina ta înseamnă să te arăți responsabil față de mediu. Prin urmare, după ce am explorat ce este DPF, este esențial să înțelegem importanța acestuia. În acest scop, este suficient să ne amintim că filtrul de particule a fost introdus de producătorii de automobile începând cu începutul anilor 2000 și a devenit obligatoriu odată cu directiva Euro 5 din 2008. Alegerea împărtășită la nivel internațional de producătorii de automobile din toate țările permite înțelegerea ce este DPF și cât de esențial este protejarea mediului și prevenirea riscurilor grave pentru sănătate.

Din acest motiv este important să acordați atenție martorului de bord DPF, deoarece avertizează șoferul mașinii Diesel atunci când este timpul să curețe filtrul înfundat sau să-l schimbe, sau chiar dacă există vreo anomalie în sistem. Sfatul de a face din când în când călătorii pe distanțe medii-lungi rămâne fundamental, pentru a nu bloca filtrul, care în timpul călătoriilor scurte nu are întotdeauna timp să funcționeze în cel mai bun mod. Pentru schimbarea sau repararea oricăror probleme, însă, există ateliere autorizate, care acum sunt capabile pe scară largă să curețe, să înlocuiască, să demonteze și să reasamblați filtrul de particule DPF.

Este, așadar, un sistem cu siguranță supus uzurii, ca multe alte piese auto, dar durabilitatea lui este destul de bună în timp. Vorbim de o autonomie care merge de la 120.000 la 250.000 km, timp in care soferul va trebui probabil sa mearga la atelier pentru a efectua o curatare, o regenerare fortata sau o inlocuire, daca deteriorarea sau uzura este ireparabila. În ceea ce privește prețul filtrului de particule DPF, acesta pleacă de la cifre în jur de 300 de euro, dar media pentru achiziționarea acestei componente este între 500 și 600 de euro.

Filtru de particule: probleme

Aceste studii menționate mai sus au fost contestate pe scară largă, deoarece măsurătorile nu includ faza de regenerare a filtrului, care este partea cea mai critică. Alte studii atestă o producție mai mare de nanopraf în timpul fazei de regenerare, deși aceasta nu este mai mare decât cea care apare la vehiculele fără filtru de particule. Aceleași analize mai precizează că praful nociv produs de gazele de eșapament este mai volatil decât se crede, filtrele neputând să le rețină și astfel fiind complet inutile pentru scopurile pentru care au fost concepute.

O alta dintre principalele probleme legate de DPF, conform acestor studii, este ca praful este redus atat de mult ca dimensiuni prin aceste sisteme incat este mai usor de aspirat si mai greu de monitorizat.

Problema regenerării este însă cu totul diferită. Fiind din punct de vedere fizic un filtru, acesta devine înfundat în timp. Unele dintre acestea sunt „de unică folosință” și, prin urmare, trebuie înlocuite în mod regulat, altele, majoritatea, sunt concepute pentru regenerarea filtrului de particule. În timpul acestui proces, calculatorul de monitorizare intervine și efectuează o diagnoză a sistemului pentru a detecta gradul de obstrucție și, dacă este necesar, începe curățarea care se realizează prin injectarea unei cantități mai mari de combustibil pentru a crește temperatura și deci a arde a colectat PM10.

Filtru de particule FAP: când să-l schimb și preț

Lampa de avertizare DPF în acest sens este fundamentală, deoarece avertizează șoferul mașinii Diesel când este timpul să curețe filtrul înfundat sau să-l schimbe, sau chiar dacă există vreo anomalie în sistem. Sfatul de a face din când în când călătorii pe distanțe medii-lungi rămâne fundamental, pentru a nu bloca filtrul, care în timpul călătoriilor scurte nu are întotdeauna timp să funcționeze în cel mai bun mod. Pentru schimbarea sau repararea oricăror probleme, însă, există ateliere autorizate, care acum sunt capabile pe scară largă să curețe, să înlocuiască, să demonteze și să reasamblați filtrul de particule DPF.

Este, așadar, un sistem cu siguranță supus uzurii, ca multe alte piese auto, dar durabilitatea lui este destul de bună în timp. Vorbim de o autonomie care merge de la 120.000 la 250.000 km, timp in care soferul va trebui probabil sa mearga la atelier pentru a efectua o curatare, o regenerare fortata sau o inlocuire, daca deteriorarea sau uzura este ireparabila.

În ceea ce privește prețul filtrului de particule DPF, acesta pleacă de la cifre în jur de 300 de euro, dar media pentru achiziționarea acestei componente este între 500 și 600 de euro.

Ce se intampla daca anulez filtrul de particule?


Dacă scoți filtrul de particule (DPF) de pe o mașină, pot apărea mai multe consecințe negative:

  1. Probleme legale: În multe țări, eliminarea filtrului de particule este ilegală. Poți primi amenzi considerabile și poate fi interzisă circulația mașinii pe drumurile publice, deoarece nu respectă normele de emisii.
  2. Impact asupra mediului: Fără filtrul de particule, motorul emite mai multe particule poluante, contribuind la poluarea aerului și afectând sănătatea publică. Efectiv scoate mai mult fum si este mai zgomotos!
  3. Verificarea tehnică periodică (ITP): Mașina poate să nu treacă inspecția tehnică obligatorie, deoarece nu respectă normele de emisii impuse.
  4. Probleme tehnice: Anularea filtrului poate afecta performanța motorului și funcționarea optimă a senzorilor și a sistemului de evacuare, ducând la potențiale avarii și costuri de reparație suplimentare.
  5. Valoarea de revânzare: Scoaterea DPF-ului poate reduce valoarea de piață a mașinii, deoarece cumpărătorii pot fi reticenți în fața unor posibile probleme legale și de mediu.

0 Comments

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *