Lampa de avertizare ESP este un indicator al controlului electronic al stabilității, adică sistemul care reglează puterea motorului și frânează roțile cu intensitate diferită, pentru a evita derapajul mașinii.
Dacă martorul de bord ESP (Electronic Stability Program) rămâne aprins, înseamnă că există o problemă cu sistemul de stabilitate electronică al mașinii. Iată câteva cauze posibile și ce ar trebui să faci:
- Senzorii de roți sau ABS: ESP-ul folosește senzori de roți pentru a monitoriza rotația acestora și pentru a ajusta stabilitatea. Dacă unul dintre senzorii de roată sau senzorii ABS este defect, martorul ESP se poate aprinde. De obicei, aceste probleme apar după impacturi, treceri prin gropi mari sau dacă frânele au fost recent reparate.
- Senzorul de direcție: ESP-ul folosește un senzor de direcție pentru a monitoriza unghiul volanului și a stabili ce face șoferul în raport cu mișcarea vehiculului. Dacă acest senzor este defect sau calibrat incorect, martorul se poate aprinde.
- Defecțiune la pompa de frână sau hidraulică: În cazuri rare, o problemă la pompa de frână sau la sistemul hidraulic poate declanșa o alertă ESP, deoarece sistemul folosește frânele pentru a controla stabilitatea.
- Baterie descărcată: Dacă bateria este descărcată sau are fluctuații de tensiune, sistemul ESP poate să interpreteze acest lucru ca o defecțiune și să aprindă martorul.
- Problemă software: În unele cazuri, o eroare software poate cauza o alertă ESP. O resetare a unității de control sau o reprogramare poate rezolva problema.
Ce ar trebui să faci:
- Verifică anvelopele și presiunea: Presiunea incorectă în anvelope sau o uzură inegală poate influența ESP-ul.
- Oprește și repornește motorul: Uneori, simpla repornire a motorului poate reseta temporar sistemul și poate opri martorul.
- Du mașina la un service autorizat: Un specialist poate conecta mașina la un computer de diagnosticare pentru a identifica exact problema. Aceasta este cea mai sigură soluție pentru a evita alte posibile defecțiuni.
Dacă martorul ESP rămâne aprins constant, este indicat să investighezi problema cât mai curând pentru a evita pierderea controlului în situații de urgență.
ESP este acronimul pentru „Elektronisches Stabilitatsprogramm”, un nume patentat de compania germană Bosch. În Italia este posibil să găsim același sistem cu denumirea ESC, adică Electronity Stability Program (control electronic al stabilității). Alte denumiri posibile sunt VDC (Vehicle Dynamic Control), VSC (Vehicle Stability Control) sau DSC (Dynamic Stability Control)
Prin urmare, în cazul unei pierderi temporare a controlului autovehiculului (derapaj), ESP intervine pentru a stabiliza vehiculul și a contracara fenomenele de subvirare sau supravirare. Cu alte cuvinte, de fiecare dată când mașina face viraj pe o traiectorie mai largă sau mai îngustă decât se aștepta, controlul electronic al stabilității echilibrează această tendință, împiedicând derapajul vehiculului. După cum se poate ghici, ESP este acum un sistem de siguranță fundamental și obligatoriu din noiembrie 2011 și din 2014 toate mașinile nou proiectate trebuie să fie montat. Prin urmare, este de o importanță fundamentală să se monitorizeze funcționarea corectă a acestuia. Pentru a îndeplini această sarcină, ne vine în ajutor lampa de avertizare ESP, care este un indicator special conceput pentru a semnala activarea sistemului de siguranță sau defecțiunea acestuia. Cu toate acestea, lampa de avertizare singură nu poate diagnostica problema care stă la baza defecțiunii, așa că este important să duceți mașina la mecanicul dumneavoastră de încredere cât mai curând posibil.
Lampa de avertizare ESP auto aprinsă: ce înseamnă
Lumina ESP aprinsă, dar mașina nu are probleme? Lampa de avertizare ESP aprinsă, așadar, nu este altceva decât un semnal care indică șoferului această situație; daca lampa de avertizare se aprinde pentru cateva momente, prin urmare, inseamna pur si simplu ca sistemul electronic a intervenit pentru a corecta traiectoria. Dimpotrivă, dacă lampa de avertizare rămâne mereu aprinsă, ar putea exista o defecțiune la ESP.
Unele modele de mașini chiar nu semnalează pur și simplu o defecțiune ESP aprinzând lampa de avertizare, ci comunică direct șoferului un mesaj de tip „ESP fault”. În acest caz, este indicat să mergeți cât mai curând la atelier pentru a identifica problema care compromite funcționarea corectă a sistemului electronic. De fapt, de la unitatea de control până la senzori, există diverse componente care pot fi deteriorate.
Prin urmare, este important să cunoașteți funcționarea specifică a mașinii dumneavoastră pentru a înțelege dintr-o privire dacă comunicarea mașinii trebuie înțeleasă ca un avertisment că sistemul de siguranță a intrat în funcțiune sau ca un semnal al unei defecțiuni a ESP în sine. Dacă lampa de avertizare ESP rămâne aprinsă, este întotdeauna necesar să se efectueze o diagnosticare de către un mecanic expert pentru a restabili funcționarea corectă a sistemului electronic de control al stabilității cât mai curând posibil.
Lampa de avertizare ESP auto: probleme care pot apărea
Pentru a funcționa corect, ESP folosește diverși senzori care monitorizează mișcarea mașinii. Patru senzori de viteză sunt amplasați în interiorul roților și permit detectarea instantanee a vitezei: fiecare senzor este integrat în interiorul butucului și comunică viteza acelei roți individuale. Un alt senzor este amplasat in volan si permite identificarea traiectoriei alese de sofer, evident in functie de pozitia volanului. În cele din urmă, trei accelerometre detectează forțele care acționează asupra mașinii; accelerometrele sunt în general poziționate în centrul mașinii și permit înregistrarea forțelor pentru fiecare axă spațială.
Toți acești senzori comunică direct cu o unitate de control care, odată recepționate diferitele semnale, are grijă să intervină pentru a preveni derapajul mașinii. Unitatea de control, în special, poate reduce cuplul motor și poate acționa asupra etrierelor de frână pentru a modifica traiectoria mașinii. Un sistem delicat care trebuie să funcționeze mereu pentru a asigura siguranță maximă.
Iată un rezumat al tuturor problemelor care ar putea fi cauzate de aprinderea lămpii de avertizare ESP:
- Senzor ABS sau senzor de turație a roții defect sau murdar
- Backup care a încetat să funcționeze
- Senzorul unghiului de virare este stricat
- Conexiunile cablurilor sunt defecte
- Scurgeri de apă sau umiditate în sistem
- Întrerupătoare lumini de frână sparte
- Tensiunea plăcii este incorectă
- Unitate de control ABS sau ESP defectă
- Senzor de rotație sau accelerație defect
Lampa de avertizare ESP auto și pierderea puterii
Ajuns în acest punct al articolului, cititorul va fi ghicit motivul numeroaselor reclamații privind martorul ESP aprins legat de pierderea puterii furnizate de la motor. După cum sa explicat anterior, sistemul reglează puterea motorului și frânează roțile cu intensitate diferită, pentru a evita derapajul mașinii. Atunci când unul dintre sistemele legate de ESP sau sistemul de control electronic în sine nu funcționează, mașina este nevoită să reducă puterea furnizată pentru a nu face conducerea periculoasă. În al doilea rând, o defecțiune a ESP poate duce la o „ citire ” eronată a semnalelor externe și, prin urmare, la o livrare anormală de putere care este adesea mai mică decât puterea maximă a mașinii.
În ciuda acestor afirmații de bun simț, identificarea și rezolvarea acestor pierderi de putere legate de ESP nu este adesea atât de ușoară. Având în vedere cantitatea mare de informații care provine de la diferiții senzori din mașină și având în vedere diferitele motive care ar putea influența comportamentul ESP, întreruperile de curent și erorile pot dispărea la pur și simplu repornirea mașinii și reapar fără avertisment. Prin urmare, în ciuda unei singure apariții, este totuși o bună practică ca mașina să fie inspectată dacă problema apare chiar și cu o frecvență destul de moderată.
Întrebări și răspunsuri
Ce înseamnă lumina ESP?
Lampa de avertizare ESP este un indicator al controlului electronic al stabilității, adică sistemul care reglează puterea motorului și frânează roțile cu intensitate diferită, pentru a evita derapajul mașinii.
Ce înseamnă defecțiunea ESP?
Unele mașini comunică un mesaj precum „ESP defect” direct șoferului atunci când sistemul electronic de stabilitate este compromis. In acest caz este indicat sa mergi cat mai repede la un mecanic pentru un diagnostic mai aprofundat.
Ce înseamnă ESP?
ESP este acronimul pentru „Elektronisches Stabilitatsprogramm”, un nume patentat de compania germană Bosch care identifică importantul sistem electronic de control al stabilității.
0 Comments