Monitorizarea presiunii în anvelope este o prerogativă de mare importanță, deoarece este crucială din motive de siguranță.
Prin aceasta nu ne referim pur si simplu ca anvelopele trebuie umflate mereu, important este ca presiunea sa fie cea corecta, tot dintr-o chestiune de consum si performanta. Călătoria cu anvelope supra-umflate este la fel de greșită ca și călătoria cu anvelope deflate. O anvelopă prea umflată are ca rezultat o aderență redusă a benzii de rulare pe asfalt, crescând posibilitatea derapajului și prelungind timpii de frânare, în special la viteze mari.
Presiunea ideală pentru cauciucuri variază în funcție de tipul de vehicul, de sarcina transportată și de specificațiile fiecărui producător. De obicei, presiunea optimă pentru anvelopele unei mașini obișnuite este cuprinsă între 2.0 și 2.5 bari (sau aproximativ 30-36 psi). Iată câteva recomandări pentru a găsi presiunea corectă:
- Verifică manualul mașinii: Producătorul specifică întotdeauna presiunea optimă pentru anvelope în manualul vehiculului și pe un autocolant aflat de obicei pe stâlpul ușii șoferului sau pe capacul rezervorului de combustibil.
- Ajustează în funcție de sarcină: Dacă mașina este încărcată complet (de exemplu, când pleci în vacanță cu mai mulți pasageri și bagaje), presiunea ar trebui să fie ușor crescută (de obicei, cu 0.2-0.3 bari peste cea recomandată pentru încărcare normală).
- Temperatura influențează presiunea: Presiunea în anvelope scade pe timp de iarnă și crește pe vreme caldă, așa că este bine să verifici și să ajustezi presiunea la schimbarea sezonului.
- Presiunea ideală pentru majoritatea autoturismelor:
- Autoturisme mici: de obicei între 2.0 și 2.2 bari.
- SUV-uri și vehicule mai mari: aproximativ 2.4 – 2.8 bari, în funcție de specificații.
Presiunea anvelopelor trebuie verificată cel puțin o dată pe lună și înainte de drumuri lungi, folosind un manometru de calitate pentru măsurători exacte. Presiunea corectă contribuie la siguranță, economie de combustibil și o uzură uniformă a anvelopelor.
Dacă totuși ne confruntăm cu o anvelopă umflată, avem o rezistență mai mare a benzii de rulare față de sol, îngreunând mult acțiunile mai simple, precum accelerarea, frânarea și direcția, cu riscul de a pierde mai ușor controlul mașinii.. Mai general, daca presiunea in anvelope este incorecta, in orice caz, vei consuma mai mult combustibil, pe langa faptul ca jantele vor avea tendinta sa se strice si banda de rulare se va uza mai repede. În ceea ce privește acestea din urmă, dacă anvelopele sunt dezumflate, acestea se vor uza mai mult în lateral și janta se va deforma, în timp ce, în cazul anvelopelor prea umflate, am observa mai ales uzura părții centrale a jantei.
În cele din urmă, verificarea presiunii în anvelope înseamnă evitarea costurilor semnificative pentru înlocuirea jantelor sau anvelopelor, a consumului mai puțin și a călătorii în siguranță.
Presiunea anvelopelor: care este cea corectă
Nu există o presiune ideală univocă pentru anvelopele fiecărei mașini, de fapt, manualele de utilizare ale fiecărei mașini conțin un tabel, care recomandă cea mai potrivită presiune în anvelope pentru modelul de mașină în cauză. Este bine de stiut ca unitatea de masura a presiunii la roata este bari. În plus, presiunea din anvelopele din spate este puțin mai mică decât cea din față. Acest lucru se datorează faptului că aproape toate mașinile au motorul în față, ceea ce îl face destul de greu.
In general, nivelul de presiune preferabil pentru majoritatea anvelopelor este intre 2 si 3 bar, chiar daca vorbim de valori pur orientative, de aceea este intotdeauna necesar sa ne referim la manualul de instructiuni al modelului. Tabelul de presiune în anvelope este împărțit în patru zone diferite și anume modelul de mașină, puterea motorului, tipul de anvelopă și presiunea optimă exprimată în bar. Principalii factori care influențează presiunea în anvelope sunt primii doi, și anume modelul de mașină și puterea motorului, întrucât dimensiunea și greutatea pot influența semnificativ nevoia de umflare a anvelopelor.
Presiunea în anvelope: cum se verifică
Să vedem acum cum să verificăm presiunea în anvelope. Pentru a face acest lucru, trebuie să mergeți mai întâi la un dealer de anvelope de încredere, o stație de service sau un atelier, echipat cu un manometru, adică instrumentul de măsurare necesar. Este important ca acesta să fie calibrat și în stare bună. Avand in vedere ca in perioadele de vacanta si in weekend-uri in general, este greu sa gasesti afaceri de acest tip deschise, o solutie ar putea fi sa achizitionezi singur manometrul, sau, alternativ, un compresor, disponibil online pentru cateva zeci de euro. Pentru determinarea presiunii, măsurarea trebuie efectuată cu cauciucuri reci și mașina staționată pe un teren plan. Evident, este indicat să faceți verificarea înainte de a porni, dar manometrul nu este întotdeauna disponibil. În acest moment, tot ce poți face este să mergi la o benzinărie. În acest caz, sunt permise mișcări mici, adică pe o rază de 2 kilometri, deoarece, din cauza rulării, temperatura roții tinde să crească, rezultând o creștere a presiunii detectate. Așadar, dacă atelierul este mai departe, odată ajuns, va trebui să așteptați să scadă temperaturile.
După cum am precizat deja, barul este unitatea de măsură a presiunii, dar vă sfătuim să vă referiți întotdeauna la ceea ce este menționat pe plăcuța adezivă sau carnetul de întreținere, primul fiind amplasat în general în interiorul ușii șoferului și indicând presiunile recomandate pentru modelul în cauză. În funcție de sarcina și dimensiunea anvelopelor, presiunile pot varia destul de mult. Pe de altă parte, cu cât masa mașinii este mai mare, cu atât presiunea sugerată de producător va fi mai mare.
Acum, trecem la deșurubarea capacului supapei și la umflarea la presiunea indicată, dar introducând aerul progresiv. În funcție de modelul mașinii, pot exista diferențe între axele din spate și cele din față, așa că nu ignorați niciodată instrucțiunile producătorului.
Un aspect pe care aproape toți șoferii tind să-l treacă cu vederea se referă la verificarea roții de rezervă, fiind de la sine înțeles că, rămânând nefolosită mult timp, aceasta este întotdeauna perfect utilizabilă. În realitate, nu este cazul, deoarece necesită aceeași îngrijire ca toate celelalte patru anvelope și cu siguranță nu este cazul să subestimați importanța acestui colac de salvare, care vă va ajuta să evitați apelarea la asistență rutieră în cazul unor situații de urgență. urgență. Cei care nu au o roată de rezervă, ci doar un kit de umflare, ar trebui să verifice periodic dacă aceasta din urmă funcționează corect. Pentru a face acest lucru, conectați-l la bricheta mașinii și porniți-l.
Dacă mașina dvs. este echipată cu un sistem de monitorizare a presiunii în anvelope, va trebui să resetați computerul de bord după ce le umflați, pur și simplu consultați instrucțiunile din manualul de utilizare. Prin aceasta nu ne referim ca este necesar sa intervenim manual pe fiecare model dotat cu senzori, avand in vedere ca masinile din ultimii ani sunt echipate cu doua tipuri diferite de senzori, adica unul indirect, care se bazeaza pe viteza de rotatie a roti, deci nu necesita o resetare, si TMPS-ul care trebuie neaparat recalibrat in urma fiecarei umflari, intrucat este pozitionat pe fiecare roata.
Întrebări și răspunsuri
Unde să mergi pentru a umfla anvelopele mașinii?
După cum am menționat anterior, verificarea presiunii în anvelope este orice altceva decât o operațiune complicată, dar este esențială pentru a călători în deplină siguranță. Pentru a umfla anvelopele mașinii tale, trebuie doar să mergi la o benzinărie sau un atelier și cu greu vei fi nevoit să cheltuiești ceva sau să aștepți mult, decât dacă mecanicul este ocupat cu alte treburi. Dacă intenționați să efectuați verificarea independent, va trebui să vă asigurați un mic compresor sau un manometru, care sunt instrumente compacte, dar foarte utile, pe care le puteți lăsa în portbagaj sau garaj fără nicio problemă. Puteți achiziționa aceste instrumente la prețuri în jur de 15 și 17 euro. Pe langa acestea, este indicat sa ai mereu manusi la indemana, pentru a nu te murdari in timpul operatiei.
Când verifici presiunea în anvelope?
Verificările presiunii în anvelope trebuie efectuate aproximativ la fiecare patru săptămâni, asigurându-vă că anvelopele sunt reci. De fapt, dacă procedați la măsurarea când sunt fierbinți, poate după ce ați folosit vehiculul îndelungat, ați face o greșeală gravă, deoarece temperaturile mai ridicate ale anvelopelor ar putea determina o valoare incorectă a presiunii, cu riscul de a provocând daune ireparabile anvelopelor.
0 Comments